Latausvoiman johdossa – Pogo 30, Zephyr | Marine Electronics by Raymarine

LATAUSVOIMAN JOHDOSSA

Aurinkosähköön siirtyminen tekee purjehtimisesta hiljaisempaa, puhtaampaa ja ympäristöystävällisempää, Raymarine-tuotteiden Leader of Marine Innovation Mark Johnson osoittaa


Jos sinun pitäisi kiteyttää yhdellä lauseella moottoripurjehduksen vetovoima, kun käytössä on sähkökäyttöinen työntövoima dieselin sijaan, vastaisit luonnollisesti, että kyseinen purjehdustapa on hiljaisempi, puhtaampi ja ympäristöystävällisempi. Näiden ilmeisten etujen vuoksi on vaikea ymmärtää, miten kukaan voisi olla päinvastaista mieltä, mutta olemassa on yhä enemmän täysin sähköistä ratkaisua puoltavien seikkoja, kuten kuten Raymarine-tuotteiden Leader of Marine Innovation Mark Johnson voi henkilökohtaisesti vahvistaa.

Mark on purjehtinut kesällä vuosina 2019 ja 2020 täysin sähköisellä Pogo 30 -aluksellaan nimeltään Zephyr. Viime vuonna hän lähti seitsemän viikon purjehdukselle Ranskasta Isoon-Britanniaan ja takaisin, kun taas tämän vuoden edestakainen matka kesti kolme viikkoa, ja sen aikana koko perhe purjehti Vannesin ja La Rochellen välillä. Kun Markilta kysytään, miten hän päätyi luopumaan dieselistä ja ottamaan käyttöön sähköisen ratkaisun, miehen innostus vakuuttaa. "Sähkökäyttöinen moottori ei melua, ei aiheuta tärinää, ei haise, painaa paljon vähemmän, tarjoaa heti käyttövalmista tehoa, eikä sitä tarvitse huoltaa talvella. Mitä valitettavaa voisi muka keksiä? Varsinkin, jos sinulla on mukava puhdas purjevene, sähköinen työntövoima on selvästi ylivoimainen."

Axiom-monitoiminäyttö - moottorin purjehdusnäyttö | Marine Electronics by Raymarine

Zephyr-aluksen sähköinen asennus on kattava. Torqeedo Powerin 48–5000 -litiumiakut syöttävät virtaa sähkömoottorille, jonka on ladannut Solbianin 1 kW:n joustava aurinkopaneeli yhdistettynä 47 V:n MPPT:n aurinkolatausohjaimiin. Tämä järjestely on yhteensopiva Raymarinen tuotteiden kanssa, alkaen Axiom-monitoiminäytöstä ja Raymarinen digital switching -ohjausjärjestelmästä, joka on liitetty verkkoon. Tämä tarkoittaa, että monitoiminäyttö voi näyttää sähköisen työntövoiman tietoja, ja näyttö jaetaan karttatietojen sivupalkin kanssa. Pogossa on lisäksi Raymarinen Evolution-autopilotti. Mark käyttää autopilottia sekä Axiom-monitoiminäytön että kahden Evolution P70 -kauko-ohjaimen välityksellä.

Elektroniikan integrointi

Elektroniikan integrointi on ollut niin onnistunut, että Zephyristä on viime aikoina tullut Raymarinen teknologian esittelijä: eikä tämä kuulunut Markin alkuperäiseen suunnitelmaan. "Oikeasti keskityin vain siihen, miten luoda aurinkoenergialla toimiva järjestelmä, joka todella toimi", hän muistelee. "Uskon, että esittelyominaisuus tuli esiin vasta, kun näin Torqeedon näytön. Olin innoissani konseptista, mutta ajattelin, että voisimme hyödyntää Raymarine-yhtiön kokemusta esittääksemme oleelliset tiedot selkeämmin."

Mark päätti keskustella asiasta Raymarinen kollegojensa kanssa. Vilkkaan keskustelun jälkeen ehdotettiin, että näytön lukema voitaisiin korvata Digital Switching -järjestelmällä. Sitten Mark mietti, mitä tietoja hän haluaisi nähdä, ja miten kyseiset tiedot voitaisiin mitata. Hän päätti esimerkiksi seuraavista mittaustiedoista: latauksen tila, autonomia, aurinkoenergian tuotanto, energiankulutus ja nettoteho.

Vuosien 2019 ja 2020 kesäpurjehdukset sopivat täydellisesti koeajoihin, ja sähköjärjestelmä suoriutui moitteettomasti molempina kertoina. "Suurella Englannin kanaalin matkallamme vuonna 2019", Mark muistelee, "sää oli kauhea, mutta tuulta riitti purjehdukseen ja samoin päivänvaloa, joka pitikin akut ladattuina koko ajan." Samaan aikaan Mark luonnehtii heidän pääasiassa aurinkoista vuoden 2020 purjehdustaan "kuolettavan helpoksi": jopa tuulettomina päivinä moottorin käyttö 1 kW:lla ja samanaikainen kalastus lyhyillä 3,5 solmun osuuksilla loihti täydellisen tasapainon perheen ja aurinkosähköjärjestelmän vaatimusten välille."

"Virran kanssa ei ole mitään ongelmaa, koska perheen tarpeet vastaavat tismalleen aurinkosähkön käytön edellytyksiä: kukaan ei halua kulkea 10 tuntia putkeen, hyvä suunnittelu on kaiken a ja o", Mark huomauttaa. "Menimme välillä satamasta rannalle pariksi tunniksi, mikä riitti markrillien pyydystämiseen. Jos etenet hitaasti ja kalastat samalla, kaikki ovat onnellisia!"

Täysin sähköinen Pogo 30, Zephyr – kannella | Marine Electronics by Raymarine
Täysin sähköinen Pogo 30, Zephyr | Marine Electronics by Raymarine
Täysin sähköinen Pogo 30, Zephyr | Marine Electronics by Raymarine
Täysin sähköinen Pogo 30, Zephyr | Marine Electronics by Raymarine

"Niin paljon etuja"

Raymarine Axiom -monitoiminäyttö piti Markin ajan tasalla akun tilasta ja virran kulusta koko ajan. Näin hän pystyi suunnittelemaan energiastrategioita tehokkaammin ja huomasi, että aurinkoisina päivinä huippuvirta oli noin 600 wattia keskipäivän tienoilla, mikä latasi akkuja nopeasti. Kun aurinkopaneelit nostettiin ylös vaaka-asennosta, virransyöttö maksimoitui ja ohjaamo sai mukavaa suojaa auringonsäteiltä.

Kun Markia pyydettiin luettelemaan Pogo 30:n täyssähköasennuksen edut, hän mietti vastaustaan hetken. "Niitä on todella paljon, mutta mielestäni suurin yksittäinen etu on tilansäästö, koska ilman sitä tarvittaisiin 11 metrin alus perheen kanssa purjehtimiseksi."

Kuten kaikki veneilijät, Mark halusi myös maksimoida veneensä tilan. Hän pystyi hyödyntämään konehuoneen tilan pelastuslauttaa varten, ja dieselsäiliön tarvitsemaan tilaan mahtui ripustettava lokero: sähkövirta auttaa kaiken lisäksi säästämään tilaa.

Tähän liittyi myös muita etuja: "Koska mahduimme koko perhe 9-metriseen veneeseen, minusta tuntuu, että käytössämme on kevyempi ja helposti hallittavampi vene, ja vähemmän tilaan liittyviä kustannuksia." Tämä voi kannustaa ihmisiä aloittamaan veneilyn, kun he huomaavat, että mukavuuden lisääminen tulee edullisemmaksi."

Markin mielestä tämä on vain esimakua sähkökäyttöisyyteen siirtymisestä."Jos tarkastellaan litiumioniakkujen kustannuskaarta, niiden kapasiteetti kaksinkertaistuu ja hinta puolittuu joka neljäs vuosi, joten täysin sähköisestä ratkaisusta on tulossa yhä halutumpi ja edullisempi vaihtoehto."

"Lisäksi," Mark sanoo lopuksi, "pari lisämetriä tekee kaiken suuremmaksi ja raskaammaksi. Minusta tuntuu, että veneen käsittely sujuu paljon kevyemmin ja vaivattomammin ja paljon edullisemmin suhteessa tilaan, jota olet ostamassa. Jos tarkastellaan litiumioniakkujen kustannuskaarta, niiden kapasiteetti kaksinkertaistuu ja hinta puolittuu joka neljäs vuosi, joten täysin sähköisestä ratkaisusta on tulossa yhä halutumpi ja edullisempi vaihtoehto."

Mark jakaa tämän ratkaisun tarkat tiedot mielellään muille tuodakseen ratkaisun laajemmille markkinoille. Mark lopetti haastattelun ennakoivasti: "Odotan näkeväni lisää näitä ratkaisuja vesillä. On jännittävää nähdä, miten teknologia mahdollistaa asioita."