Tapaustutkimus: Sunseeker Superhawk 40 -elektroniikan päivitys

Eräs lähes 20-vuotias tehoristeilijä palautettiin henkiin Raymarinen uusimman integroidun merinavigointi- ja tilannetietoisuuselektroniikkapaketin avulla.

Christian Moore, Englannin Poolesta kotoisin oleva huvialusvälittäjä, tuntee hyvin vuosituhannen vaihteen Sunseekerit, mikä ei ole yllätys, koska hän tapasi myydä niitä työkseen. "Myin tämän Sunseekerin uutena ja muistin sen, koska sen ensimmäinen omistaja tilasi siihen epätavallisen korkeat spesifikaatiot. Siinä oli Trimax-pintamoottori ja muita lisävarusteita, jotka tekivät siitä erittäin tehokkaan veneen, ja kun se tuli äskettäin myyntiin, minun oli pakko saada se," sanoi Christian.

Mutta vene, jonka Christian aikoo nimetä Sceptreksi, vaati työtä sen tuomiseksi modernien standardien mukaiseksi. Rungon uusintamaalaus ja -viimeistely, synteettiset tiikkikannet, huippuluokan merenkulkuaudiolaitteet ja uudet suojat uusivat veneen nopeasti ulkoisesti, mutta vanha karttaplotterin taustana oleva saksanpähkinäkojelauta oli pahasti kuoriutunut ja instrumenttinäytöissä oli ikäviä vaakaraitoja. Lisäksi vanha kojelauta ei rakenteensa puolesta sopinut moderneille, suuremmille näytöille.

Christian haluaa tehdä asiat oikein, joten samalla eetoksella, jolla hän maalautti rungon uusiksi sen sijaan että olisi päällystänyt sen vinyylillä, hän alkoi suunnitella kojelautaa uudelleen (aidosta) hiilikuidusta. Christian meni suoraan ystävänsä ja vanhan merielektroniikkaharjoittelijakumppaninsa Mark Porterin puheille, joka pitää nykyään Poolessa merielektroniikkayritystä Seacraft Marine. Modernin Raymarine-sarjan toimittamisen lisäksi Seacraft Marine onnistui myös valmistamaan modernin, litteän hiilikuituisen kojelautapaneelin, joka muodostuu useasta lasin pinnalle asennetusta kerroksesta, tuottaen siistimmän ja modernin tuntuman.

Sceptren kojelaudan keskellä on AXIOM+ 12 RV 12" -karttaplotteri Realvision 3D:llä. Tämä uppoasennettu karttaplotteri on laajennettavissa, joten se voi kasvaa tarpeen mukaan. Se tukee Raymarine-lisävarusteiden täyttä valikoimaa, ja normaali Wi-Fi- ja Bluetooth-yhteys mahdollistavat yhteyden Raymarinen uusimpiin tabletti- ja älypuhelinsovelluksiin.

Veneessä on lisäksi toinen uppoasennettu AXIOM+ 7 -karttaplotteri (valitettavasti aiottu AXIOM+ 9 ei aivan mahtunut), joka on määritetty siten, että tämä pienempi näyttö voidaan varata yksittäiselle avaintoiminnolle, kuten toimimaan erillisenä koko näytön tutkanäyttönä, samalla kun toista suurempaa ruorin vieressä sijaitsevaa monitoiminäyttöä voidaan käyttää aktiivisemmin useiden toimintojen ja peittokuvien välillä selaamiseen.

Koska kyseessä on tehoristeilijä, joka kykenee kulkemaan yli 40 solmun nopeudella, Christian valitsi myös vaaka-asenteisen RMK-10-näppäimistön. Näin karttaplottereita voidaan hallita lähempää ruoria varmemmilla painikkeen painalluksilla sen sijaan että tukeuduttaisiin yksinomaan kosketusnäytön käyttöön. 40 solmun nopeudella Englannin kanaalissa sormen liikettä kosketusnäytöllä voi olla hankala hallita tarkkaan!

Superhawk on varustettu FLIR 232 -lämpökameralla, joka toimii täydellisessä pimeydessä, sekä vahvistetulla, verkkoon kytketyllä kuvun sisään asennetulla CAM220 IP HD-videokameralla, jolla voidaan valvoa konehuonetta. Molemmat kamerat on täysin integroitu monitoiminäyttöihin.

M232 panoroiva ja kallistuva kamera on yksi FLIRin pienimmistä merilämpökameroista, joka sopii huomaamattomasti Superhawkin täysin uudistettuun tutkakaareen. Resoluutiollaan 320 × 240 M232 parantaa turvallisuutta näyttämällä alukset ja esteet yöllä. Vaikka Christian ei suunnittele pitkiä yömatkoja veneellä, hän toivottaa tervetulleeksi mahdollisuuden tehdä suunnittelemattomia satamaantuloliikkeitä turvallisemmin hämärässä älykkään FLIR ClearCruise™ -lämpöanalytiikan ansiosta. ClearCruise™ antaa varoitusääniä ja -merkkejä, kun se havaitsee "ei vettä" -kohteita, kuten veneitä, esteitä ja navigointimerkkejä.

Tämän teknologian ydin on Raymarinen AR200 lisätyn todellisuuden vakautusmoduuli. AR200 on lisätyn todellisuuden anturi, joka muodostuu GNSS (Global Navigation Satellite Systems) -vastaanottimesta ja AHRS (Attitude and Heading Reference System) -anturista. AR200 antaa sijainnin, ohjaussuunnan, kaltevuuskulman ja keinunnan tietoja Axiom-monitoiminäyttöihin.

Raymarine Quantum2 Doppler -tutka on myös hyödyllinen lisäys veneeseen, kun puhutaan tilannetietoisuudesta suurilla nopeuksilla. Englannin kanava on kuuluisa runsaasta veneliikenteestä, ja Doppler-prosessointi tunnistaa ja värikoodaa liikkuvat tutkakontaktit helposti, jolloin ne on helppo tunnistaa ja törmäyksen vaara vähenee. Quantum 2 tarjoaa myös manuaaliset tai automaattiset MARPA-tilat, jotka myös auttavat vaarallisten kohteiden seurannassa. Toisin kuin alkuperäinen veneestä poistettu Raytheon-tutka, Quantum 2 käynnistyy ja on käyttövalmis sekunneissa, ja tutkakaaren skanneri on merkittävästi kevyempi. Quantum 2 painaa jopa 50 % vähemmän kuin vastaavat magnetronitutkat. Kun tämä yhdistetään veneen Raymarine AIS700 Class B AIS (Automatic Identification System) -vastaanottimeen, on vaikea kuvitella, että törmäysvaara voisi jäädä huomaamatta. Class B AIS -vastaanotin AIS700 sekä vastaanottaa muiden alusten lähetyksiä että lähettää veneen tietoja tarjoten kaksikerroksisen törmäykseneston.

Kommunikaatiolaitteista puhuttaessa, Christian valitsi veneeseen Ray 90 VHF mustan laatikon. Tämä tarkoittaa, että VHF-radion pääyksikkö on turvallisesti piilossa katseilta ja ruorin luona on vain kompakti kuulopuhelin, joten tämäkin ratkaisu tekee kojelaudasta siistimmän.

Moderni Raymarine-sarja on täysin plug-and-play, ja sen asentaminen ja määrittäminen vie vain viikon Seacraftilta.

Christian ei voisi olla vaikuttuneempi tästä veneen merielektroniikkapäivityksestä: "Olen luvannut itselleni tällaista venettä jo vuosia. Tällaisia veneitä ei enää rakenneta, ja jos rakennettaisiin, ne olisivat valtavan kalliita. Arvot nousevat ostajien huomatessa niiden viehätyksen ja harvinaisuuden, ja hyviä yksilöitä on yhä vaikeampi löytää. Tämän huomioiden todellakin kannattaa sijoittaa niiden modernointiin, ja kaikista modernointikohteista elektroniikkapaketti on vaikuttavin. Se vie uudelle tasolle sellaiset kriittiset toimet kuin sijaintinsa tietäminen ja mahdollisten vaarojen ja muiden veneiden paikantaminen. Jaetun näytön ja peittokuvatoiminnallisuuksien sekä CHIRP-tutkan ja lämpökuvauksen kaltaisten mullistavien parannusten ansiosta ruorissa on nopeasti tarjolla kattavia tietoja."

“Kaikkein yllättävintä on, miten siistiä ja kompaktia kaikki on. Vanhan kojelaudan takana ollut vanha johtosekamelska, joka irrotettiin, on korvattu yksinkertaisilla moderneilla plug-and-play-runkoverkkokaapeleilla. Myös itse kojelauta on paljon siistimpi. Koska monitoiminäytöt hoitavat niin monia tehtäviä ja ovat nimensä mukaan monitoimisia, ohjaamon esteettinen ulkonäkö ja tuntuma on uudistunut, eikä alueella ole enää huonosti yhteen sopivia, harvoin käytettyjä laitteita. Sen lisäksi, että tämä parantaa näkyvyyttä ohjaamossa ja veneen ulkonäköä, se, että ruorimiehellä on käytettävissään enemmän tietoa entistä nopeammin, on paljon turvallisempi tapa matkustaa pikaveneessä."