Mike Yates - JAGO - Fastnet Race -kilpailu

Mike Yates - JAGO - Fastnet Race -kilpailu

Kuinka valmistautua äärimmäiseen haasteeseen: Matkamme vuoden 2023 Fastnet Race -kilpailuun

tiistai - 31 lokakuuta 2023

Ainutlaatuinen haaste

Kun kyseessä on niinkin suuri purjehdusseikkailu kuin Fastnet Race, menestys rakennetaan huolellisten suunnitelmien ja perusteellisen valmistautumisen varaan. 

Vuoden 2023 kilpailun on laajalti raportoitu olevan yksi kaikkien aikojen vaikeimmista, ja vuosien kova työmme, päättäväisyytemme ja intohimoinen suhtautumisemme avomerikilpailuun huipentuivatkin matkaamme Fastnet Race -kilpailun lähtöön.

Jokainen purjehtija tietää, ettei menestys lajissa ole taattua, eikä matkamme Fastnet Raceen ollut poikkeus tähän sääntöön. Olimme voittaneet matkan varrella pari kansallista kilpailua ja saavuttaneet pari luokkavoittoa avomerikilpailuissa, mikä toi meille itseluottamusta. Fastnet Race oli kuitenkin ainutlaatuinen haaste, josta olin jäänyt paitsi jo useamman vuoden ajan. Lisäksi kaksin suoritettavat avomerikilpailut ovat aina olleet erityisen kiinnostavia, koska ne vaativat jatkuvaa valppautta ja sujuvaa yhteistyötä. Niinpä haasteeksi valikoituikin kilpailla 2023 Fastnet Racessä kaksihenkisenä joukkueena. Menestyminen tässä lajissa riippuu kuitenkin ennen kaikkea kahdesta avaintekijästä: suunnitelmallisuudesta ja valmistautumisesta. Tehtyäni yli 30 vuotta töitä projektipäällikkönä tiedän näiden olevan ratkaisevan tärkeässä asemassa omien tavoitteiden saavuttamiseksi.


Mike Yates

Vaihe yksi - Kisaan pääsyn turvaaminen

Aluksi on todettava, ettei osallistuminen RORC Fastnet Raceen ei ole mikään varma tai yksinkertainen asia. Se edellyttää karsintakilometrejä, selviytymiskoulutusta ja turvallisuustarkastuksia - ja hyvästä syystä. Kohtasimme ensimmäisellä osallistumisellamme kahden hengen joukkueena vuonna 2021 erityisen koettelevia olosuhteita, ja jouduimme keskeyttämään kisamme vain 36 tunnin jälkeen. Näin jälkikäteen ajateltuna se oli arvokas oppimiskokemus, vaikka pettymys olikin tuolloin suuri. Opimme sen, miten tärkeää on, että meillä on käyttössämme erittäin hyvät myrskypurjeet, laadukasta ja stabiilia elektroniikkaa sekä erittäin luotettava autopilotti. Asennoitumisemme kisaan on myös oltava kohdallaan. Ymmärsimme, ettei ollut kovin viisasta vain odottaa kilpailun äärimmäisten olosuhteiden testaavan sitkeyttämme. Se nosti ilmaan perustavanlaatuisen kysymyksen kaikille purjehduskampanjaan valmistautuville: odottaako vastoinkäymisiä saapuviksi vai pyrkiäkö varautumaan niihin ennalta?

Omistimme seuraavan kautemme kaikkien vuonna 2021 kohtaamiemme ongelmien ratkaisuun. Kehitimme yhteistyössä One Sails Southin kanssa reivattavan No3 -keulapurjeen selvitäksemme voimakkaasta tuulesta. Ratkaisimme elektroniikkaongelmamme solmimalla kumppanuuden Raymarinen kanssa ja käyttämällä Axiom 2 Pro -plottereita sekä EV200-autopilottia.  Nämä yhdistettiin jo olemassa olevaan 1-tyypin ohjauspukkiimme, Raymarinen langattomiin mittalaitteisiin ja Cyclops-tyypin kuorma-anturiin keulapylväässä.

Voimakkaat tuulet ja vuorovesihaasteet

Kuten vuonna 2021, myös vuoden 2023 kilpailuissa tuulet osoittautuivat melko kevyiksi, ja Myth of Malham -kilpailu osoittautuikin hyvin keskeiseksi kokeeksi. Kilpailun 8 viimeisen tunnin aikana tuuli yltyi jo melkein 13 m/s, minkä avulla pystyimme hienosäätämään varusteitamme ja strategioitamme tällaisia olosuhteita varten. Esimerkiksi autopilottimme oli suuren haasten edessä. Se selviytyi siitä poikkeuksellisen hyvin purjehtimalla säässä 10-12 m/s TWS ja pitämällä purjehdussuorituskyvyn 15 % päässä tavoitteistamme. Tämä valoi meihin uskoa kykyihimme, ja sen turvin tiesimme, että pystyisimme kilpailemaan myös usean päivän kilpailussa. Me jopa voitimme luokkamme Myth of Malham -kilpailussa, mikä osoitti sen, kuinka paljon olimme kehittyneet.

Kun lähdimme mukaan 2023 Fastnet Race -kilpailuun, olimme hermostuneen luottavaisia, sillä vastassamme olivat samanlaiset olosuhteet kuin vuonna 2021: yli 10 m/s tuulta vuorovettä vastaan, jonka ennustettiin voimistuvan vielä 20 m/s seuraavan 4-8 tunnin aikana.

Lähdimme matkaan kahdella reivillä isopurjeessa ja reivatulla No3-keulapurjeella (No4), joten olimme valmistautuneet meitä Hurstin Castlen odottaviin napakampiin tuuliin ja vuorovesihaasteisiin. Valmistautumisemme osoittautui viisaaksi, kun lopulta kohtasimme odotetut olosuhteet. Esisyöttölaitteessamme ollut pieni vika johti kuitenkin siihen, että purje sotkeutui fokkakiskoihin. Se oli hetkellinen takaisku, joka tuli meille kalliiksi. Meidän oli pakko lähteä liikkeelle 11 solmun nopeudella, jotta voisimme ratkaista ongelman; se maksoi meille arvokasta aikaa ja matkaa vesillä. Tämä kaikki johti yhdessä siihen, ettemme päässeet strategisesti kriittiselle Portlandin vuorovesiportille, ja sen jälkeen meillä oli vaikeuksia päästä takaisin sijoituksellemme. Tämä osoittaa jälleen kerran sen, miten tärkeää huomion kiinnittäminen yksityiskohtiin avomerikilpailussa on. 

Ensimmäisen yön aikana tuuli voimistui merkittävästi ja oli ennusteiden mukaisesti useita tunteja tasaisen 18-20 m/s. Mikään siinä ei pelottanut meitä, se toi vain säpinää. Kisan 12 ensimmäisen tunnin aikana useat luovuttivat ja noin 45 % veneistä kääntyi eri syistä takaisin kotiin. Kannella oleva Axiom 2 -plotteri osoittautui korvaamattomaksi tänä aikana, erityisesti yöllä, sillä se näytti palaavien veneiden AIS-kohteet ja useita hätäkutsuja.


Mike Yates

Kun ohitimme toisena päivänä Lands Endin, edessämme oli jälleen kuuden tunnin jakso, jolloin merenkäynti oli yli 15 m/s ja aallot olivat 5-6-metrisiä. Liikenteen erottelua seurasi useiden tuntien mittainen jakso, jolloin saatoimme levätä noutoväylällä. Siellä oli edelleen suuria aaltoja ja 15 m/s tuuli, joten otimme käyttöön autopilotin, joka ohjasi venettä täydellisesti pitämällä nopeuden 90 %:sesti tavoitteessa. Se oli hyväksyttävä suorituskyvyn menetys, sillä se antoi meille arvokasta palautumisaikaa. 

Matka Fastnet Rockiin ja takaisin osoittautui itse asiassa todella rauhalliseksi. Sää suosi meitä ja otimmekin joitain veneitä hyvin kiinni. Kun olimme ohittaneet Scillyn saaret ja olimme paluumatkalla Englannin kanaalia pitkin, matalapaine iski meihin. Kohtasimme jälleen 10-15 m/s tuulta ja nelimetrisiä aaltoja matkatessamme myötätuuleen tasaista 6-7 m/s ja satunnaista 9-10 m/s vauhtia, mikä on aika paljon silloin, kun purjehtii kaksin J/109:ssä kisan oltua käynnissä jo 4 päivää!

Raymarine-laitteet olivat todellinen apu

Viimeinen yö oli jo niin pimeä, ettei keulaa nähnyt, eikä sen puoleen aaltojakaan. Kun koko yöksi ennustettiin tiheää pilvipeitettä, sadetta, yli 15 m/s tuulta ja 4-5-metrisiä aaltoja, vähensimme purjeita takaisin kahteen uskolliseen purjeeseemme ja No4:seen. Ennen pimeän tuloa käytimme aikaa purjehdussuunnitelman tekemiseen ja säätääksemme pilotin optimoimaan nopeutta ja kurssia, jotta voisimme hallita venettä kannen alta. Vietimme sitten vuorotellen 1 tunnin vahtivuorossa ja 1 tunnin levossa. Keskityimme karttaplotterin näyttämiin AIS-kohteisiin ja valvoimme VHF:ää voidaksemme kommunikoida muiden veneiden kanssa seilatessamme erittäin vilkkaan laivaväylän läpi lukuisten kalastusalusten kanssa. Pilotti oli jälleen ylivertainen ohjatessaan venettä aallokossa. Kohtasimme silloin tällöin ahdistavia tilanteita, kun erityisen suuri aalto tai tuulenpuuska osui veneeseen. Vene pysähtyi ja lähti sitten liikkeelle 7-9 m/s aaltojen lyödessä runkoa vasten. Saavuimme sitten aallonpohjaan, ja tätä seurasi toinen ikuisuudelta tuntuva hetkellinen tauko (mittasin sen kestäneen todellisuudessa 3 sekuntia), kunnes pilotti päätti, mihin suuntaan ohjata venettä muuttuvan tuulen ja aaltojen mukaan. Seuraava aalto nosti veneen jälleen ylös. Se oli samaan aikaan jännittävää, uuvuttavaa, ahdistavaa ja mahtavaa.

Loppujen lopuksi matkamme Fastnet Raceen oli valmistautumisen, kokemuksen ja virheistämme oppimisen halun huipentuma. Se opetti meille sen, että avomerikilpailujen maailmassa menestys ei riipu vain taidoista ja intohimosta, vaan myös huolellisesta suunnittelusta, valmistautumisesta ja kyvystä sopeutua yllättäviin tilanteisiin. Raymarine-laitteiden lisääminen varusteisiimme oli onnistunut valinta, koska pystyimme luottamaan niiden laatuun ja toimivuuteen. Fastnet Race oli äärimmäinen testi, ja vaikka kohtasimmekin vastoinkäymisiä, opimme roppakaupalla uutta ja jatkamme entistäkin päättäväisempinä eteenpäin. Se on mahtavaa.

Mike Yates